آیا فکر می کنید که انسان تنها از یک کالبد فیزیکی تشکیل شده است؟ آیا درباره انواع کالبدهای انسانی می دانید؟ درباره هفت بدن انسان و انواع انرژی بدن می دانید و کانال های ارتباطی آنها کدامند؟ نادی ها چه هستند؟ به نظر شما در اطراف بدن های ما هاله انرژی وجود دارد؟ اگر دوست دارید پاسخ این سوالات را بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

بدن انسان دو نوع انرژی دارد: 

  1. بیوشیمیایی
  2. کیهانی

انرژی بیوشیمیایی بدن از گرمای آزاد شده از واکنش های شیمیایی غذاهایی که می خوریم به وجود می آید. انرژی نوع دوم یا انرژی کیهانی نوعی انرژی الکترومغناطیسی است که در همه جا وجود دارد. بدن ما نیز یکی از دریافت کننده های این انرژیست.

راه ورود انرژی کیهانی به بدن 

این انرژی از طریق چاکراها وارد بدن مان می شوند. چاکرا لغتی سانسکریت به معنی گردونه است .چاکرا یک فضای مخروطی در حال چرخش بوده که راس آن روی بدن می باشد. این انرژی از طرف قاعده مخروط وارد شده و از راس آن وارد بدن می شود. هر چه مخروط چاکرا بزرگتر باشد انرژی بیشتری جذب می کند .

اغلب انسان ها تصور می کنند دنیای مادی و بدن فیزیکی و چیزهایی که با ذهن منطقی و حواس فیزیکی قابل تشخیص هستند تنها واقعیت های موجودند. به هر حال انسان با چشم حساس می تواند انرژی های بسیار زیادی را مشاهده کنید، انرژی در درون و اطراف بدن فیزیکی با شکل و رنگ جریان دارد.

کانال های انرژی کدامند؟

کانال های انرژی یا نادی ها مسیرهای هدایت انرژی هستند . سه کانال اصلی به نام های آیدا، پینگالا و سوشومنا و تعداد زیادی کانال های فرعی وجود دارند. کندالیتی یک استخوان در انتهای نخاع است که به دور خود پیچیده شده. این عضو مقدار زیادی انرژی پتانسیل در خود ذخیره دارد و با آزاد سازی نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

هاله چیست؟

تا به حال احساس کرده اید که بدون اینکه کسی را بشناسید احساس خوبی به او دارید. این موضوع به هماهنگی طیف هاله ها مربوط است. هاله یک حوزه انرژی الکترومغناطیسی است که بدن را احاطه کرده و از آن محافظت می کند. سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر هاله را بسیار آسیب پذیر می کنند. هاله با روش عکسبرداری کرلیان قابل مشاهده است.

هاله انسان توسط چاکراها ایجاد می شود. مجموعه چاکراها مانند یک رنگین کمان متشکل از هفت رنگ است که هر چاکرا طیفی از این رنگین کمان را تداعی می کند. زمانی هاله کامل و متعادل است که هر هفت رنگ این مجموعه حضور داشته باشند. هاله همانند یک تخم مرغ اطراف بدن را احاطه کرده است.

گفتنی است که از لکه های هاله می توان به بیماری شخص پی برد. مکان های مختلف هاله مخصوص به خودشان را دارند. مواد هم می توانند امواج را نگه دارند. در مکان های محصور سطح انرژی به طور خاصی بالا می رود و این موضوع در مورد بچه های کوچک بسیار اهمیت دارد. حضور فیزیکی والدین یا هر کسی که حمایت شان می کند، باعث می شود که احساس آرامش کنند. در صورتی که در معرض انبوهی از امواج افراد غریبه قرار گرفتن، موجب برهم خوردن آرامش کودک می شود. برای همین بهتر است در بیرون از خانه و محل های غریب، بچه را بغل کنید تا احساس آرامش کند. ما می توانیم به خودمان و دیگران کمک فراوانی کنیم تا چاکراها در تعادل و باز بمانند.

شاید شما جزکسانی باشید که بدن مادی را تنها واقعیت می دانید. توجه کنید که وقتی بدن می میرد، چه اتفاقی برای انرژی می افتد. منظور همان نیروی حیاتی که به بدن فیزیکی تان حیات می بخشد و به حواس معنا می دهد، می باشد.

سیستم انرژی 

قانونی در فیزیک حاکم است مبنی بر اینکه در جهان، انرژی هرگز از بین نمی رود، صرفاً تبدیل می شود. نیروی کار موجود در پس بدن مادی با تمام عملکرد ها و قابلیت هایش شامل مجموعه ای از انرژی است که بدون آن بدن فیزیکی نمی تواند موجودیت داشته باشد. این سیستم انرژی  شامل سه بخش اساسی است:

  1. بدن های لطیف یا بدن های انرژی
  2. چاکراها یا مراکز انرژی
  3. نادی ها یا کانال های انرژی

در این سیستم نادی ها به منزله شبکه ظریفی از شریان ها هستند. اصطلاح نادی (تلفظ  (Nade-eyeدر سانسکریت به معنای نی، رگ یا سیاهرگ است. عملکرد نادی حمل پرانا یا انرژی حیاتی در تمام سیستم انرژی لطیف انسان است.

پرانا چیست؟

کلمه  سانسکریت پرانا می تواند به معنای «انرژی مطلق» باشد. در زبان چینی و ژاپنی این انرژی حیاتی جهانی   chi چی” یا “ qi  گی” نامیده می شود. نمایانگر سرچشمه تمام فرم های انرژی است و در امواج مختلف متجلی می شود. یکی از این فرم ها هواست و تنفس یکی از راه هایی است که از راه آن پرانا می گیریم.

سطح آگاهی همه موجودات زنده بستگی به امواج پرانا دارد که قابل جذب و نگهداری است. حیوانات امواج پایین تر از انسان را دارند و امواج پیشرفته بالاتر از امواج آن هایی است که در شروع راه هستند.

نادی های یک بدن انرژی با نادی های بدن انرژی مجاور از راه چاکراها در ارتباط اند و در بعضی از متن های قدیمی هندی و تبتی به  ۷۲۰۰۰ نادی اشاره شده است. و بعضی ها به ۳۵۰۰۰۰ نادی اشاره کرده اند. مهم ترین این کانال های انرژی سوشومنا، آیدا و پینگالا نامیده می شوند.

از طرف دیگر چاکراها به عنوان گیرنده ها عمل می کنند، فرم های مختلف پرانا را حمل و پخش می کنند. چاکراها از راه نادی ها انرژی حیاتی را از بدن های لطیف، از محیط اطراف و از کیهان می گیرند و آن ها را به امواج مورد نیاز نقاط مختلف بدن یا بدن های لطیف برای حفظ و رشد آن ها تبدیل می کنند. علاوه بر این، آن ها انرژی را به اطرافشان پخش می کنند و توسط این سیستم انرژی، بشر نهایتاً در حوزه تبادل دائم با نیروهای کار در سطوح مختلف محیط، جهان و خلقت قرار می گیرد.

معرفی هفت بدن

به طور معمول و رایج هفت بدن انرژی وجود دارد. البته باید ذکر شود که برخی از منابع از بدن فیزیکی شروع نمی کنند:

  1. مادی
  2. اتری
  3. عاطفی یا اختری
  4. ذهنی
  5. روحانی یا ستاره ای
  6. کیهانی یا بودایی یا آسمانی
  7. نیروانی یا آتما

هریک از این بدن ها فرکانس ارتعاشات مخصوص به خود را دارند. دومین بدن که به بدن فیزیکی نزدیک تر است، ارتعاشاتش پایین ترین فرکانس را دارد. بدن اختری و کالبد ذهنی فرکانس بالاتری دارند و بدن روحانی بالاترین فرکانس رادارد.

کالبدها و بدن ها همانند رقصی از انرژی ها هستند با فرکانس های خاص خود. از آنجایی که انسان رو به رشد است فرکانس های مربوطه با رشد افزایش می یابد. آگاهی این بدن ها در حد ارتعاشات شان است. وقتی ارتعاشات آن ها بالا می رود، انسان را به فرم های بالاتری از انرژی حیاتی، احساس و هوشیاری مجهز می کنند. بدن های انرژی مختلف جدا از یکدیگر نیستند. مادام که امواج شان در فرکانس های مخصوص به خود ادامه دارد در یکدیگر نفوذ می کنند.

از آنجایی که چاکراها و بدن های انرژی بر یکدیگر تأثیر دارند، خصوصیات و عملکرد کالبدهای هفتگانه انسان موضوعاتی هستند که در مقالات بعدی به آن می پردازیم.

معرفی استودیو یاما یوگا

استودیو یاما یوگا اولین استودیو تخصصی یوگا در شرق تهران دارای کادر مجربی از مربیان رسمی فدراسیون با مدارک مربیگری به صورت تخصصی در سبک های مختلف یوگا (آشتانگا، وینیاسافلو، هاتایوگا، یوگا تراپی، آیینگر یوگا و …) به برگزاری ورکشاپ های آموزشی یوگا می پردازد و برای دوره های حضوری و آنلاین یوگا در سه سطح یوگا مبتدی، یوگا متوسط و یوگا پیشرفته پرتوجو می پذیرد. برای اطلاعات بیشتر با استودیو یاما یوگا تماس بگیرید.

 

شادی نوروزیمشاهده نوشته ها

مدیر و موسس استودیو یاما یوگا سابقه ۱۲ سال مربیگری در رشته های مختلف و ۷ سال تمرین و تدریس در یوگا ! پس از شروع یوگا تمامی رشته ها را کنار گذاشتم.در سبکهای آشتانگا، هاتایوگا و وینیاسا فلو در حال تمرین و تدریس هستم

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *